Schilder in essentie presenteert schilderijen en tekeningen die Jan Roeland (NL, 1935-2016) gedurende vijftig jaar kunstenaarschap maakte van alledaagse objecten. Hieronder een groot aantal werken waarin Roeland, balancerend tussen strenge abstractie en ontwapenende humor, planten, bloemen en dieren verbeeldt. De aandacht voor thema’s uit de natuur sluit aan bij een serie tentoonstellingen waarin Museum Kranenburgh focust op de natuur als leefomgeving. Kunsthistoricus en gastcurator Melchior Jaspers selecteerde een dertigtal werken uit collecties van particulieren, bedrijven en galeries. Een aantal hiervan wordt hier voor het eerst museaal getoond. De tentoonstelling wordt in de villa van het museum als educatieve presentatie met titel Bedrieglijk eenvoudig voortgezet.

Bedrieglijk eenvoudig

In de educatieve presentatie in de villa van Museum Kranenburgh, Bedrieglijk eenvoudig vragen we je speciale aandacht voor de manier van werken van Jan Roeland. Hier hangen vijf schilderijen van Roeland die in eerste instantie heel eenvoudig lijken, maar die de kunstenaar met veel aandacht en grote precisie heeft gemaakt. Iedereen herkent de voorwerpen en dieren: een vliegtuig, een hamer met een bal, een vogel, een kikker en planten. Allemaal zijn ze vereenvoudigd tot overzichtelijke voorstellingen die bestaan uit lijnen en gekleurde vlakken. Zo weet Jan Roeland een eend uit te beelden met alleen een paar ronde vormen (lijf, kop, oog en pupil) en een driehoek als snavel. Hoe ver kun je gaan totdat het beeld onherkenbaar wordt? In Studio C, het educatief atelier van Museum Kranenburgh, kun je zelf aan de slag in de geest van Jan Roeland.

Jan Roeland

Autodidact Jan Roeland is opgeleid als onderwijzer, maar wijdt zijn leven aan de schilderkunst. In 1959 vestigt hij zich in Amsterdam, waar hij blijft wonen en werken tot zijn overlijden in 2016. Hij geeft les aan de Academie voor beeldende kunst in Enschede en aan de Rijksacademie in Amsterdam en exposeert bij galeries in Amsterdam en Den Haag. In 2017 wijdt de Kunsthal in Rotterdam een solotentoonstelling aan zijn werk. Zijn werk is opgenomen in de collecties van het Rijksmuseum, Amsterdam, het Stedelijk Museum Amsterdam, het Van Abbemuseum, Eindhoven, het Rijksmuseum Twenthe, Enschede, het Dordrechts Museum en het Stedelijk Museum Schiedam en in de collecties van particulieren en bedrijven.

Melchior Jaspers

Melchior Jaspers (NL, 1987) werkt als kunsthistoricus, curator en kunstadviseur van de Rijksbouwmeester. Op dit moment werkt hij als curator en adviseur samen met kunstenaars aan de totstandkoming van grote publieke kunstwerken. Deze kunstenaars zijn onder andere: Francis Upritchard, Yngve Holen, Sara Ramo, Rineke Dijkstra, John McAllister en Agata Ingarden.

Op de radio

Annemieke Bosman gaat met Melchior Jaspers in gesprek over deze tentoonstelling in het radioprogramma Opium, hét kunst- en cultuurprogramma van AVROTROS. Beluister hier de aflevering van 22 april terug.